Chris Juta

Chris Juta

Chris Juta is Managing Partner bij YX Company

De schimmel en de fruitmand: Hoe schimmel te voorkomen?

01 augustus 2016

Waar het in een organisatieperspectief om gaat is de vraag: hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie gezond blijft. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. De interpretatie die we aan dit uitgangspunt geven is: voorkomen is beter dan genezen. Preventie is dus ons uitgangspunt. Al het andere zit aan de forensische kant. Het voorkomen van gradaties van schimmelvorming – besmetting, infectie en ontsteking – vraagt dat je het afweersysteem of het immuunsysteem van de organisatie afstelt op de (intentionele) bedreigingen die van buiten komen. Lees meer…

Europese stress test: er blijven risico's

30 juli 2016


Michel Klompmaker
Vier Nederlandse banken waren onderdeel van de stress test van de EBA, die werd uitgevoerd met de in het gemeenschappelijk Europese bankentoezicht (SSM, Single Supervisory Mechanism) samenwerkende toezichthouders, de Europese Centrale Bank (ECB) en De Nederlandsche Bank (DNB). Deze banken zijn ABN Amro, BNG Bank, ING en Rabobank. In België werden Belfius en KBC Bank onder de loep genomen. De meeste banken scoorden behoorlijk, maar Rabobank presteerde duidelijk minder.
Lees meer…

Weinig nieuws onder de Italiaanse zon (ook niet als u daar op een bankje zit)

29 juli 2016

Stefan Duchateau
Een financiële crisis van substantiële orde doet zich statistisch gezien zo eens om de 12 jaar voor in de geïndustrialiseerde wereld. In groeilanden zelfs eens om de 10 jaar[1]. Denk maar aan de Scandinavische en Finse bankencrisis, het Aziatische debacle in 1997, de implosie van LTCM in 1998 of de Amerikaanse spaarbanken die in de jaren ’80 van de vorige eeuw als dominostenen omvielen en een financiële put van 300 miljard US$ achterlieten. Maar hoe ingrijpend dit ook was op de lokale omgeving, het effect verloor in belangrijke mate aan momentum wanneer de land- of regiogrenzen werden bereikt. Een epische terugslag op de globale wereldeconomie zoals in 2008 of 1930 is eerder uitzonderlijk en vereist een specifieke constellatie, meestal in combinatie met een reeks opeenvolgende beleidsfouten[2], waardoor bancaire risico’s zich gemakkelijk over de landsgrenzen heen kunnen tillen. Een nieuwe bancaire crisis mag ons vanuit statistisch standpunt dan ook niet verrassen maar dit kan in het geval van de Italiaanse banken echter op relatief eenvoudige wijze worden vermeden.
Lees meer…

Proactieve en persoonlijkere klantervaring met Kunstmatige Intelligentie (KI)

22 juli 2016
Kennisbank

Edwin van Bommel
De verschuiving van klantbehoeften en meer bepaald die van de millennials-generatie is uitdagend te noemen voor de bestaande, traditionele  banken en hun bedrijfsmodellen. Na jaren van marginale verandering moeten banken de manier van werken fundamenteel herzien om te blijven groeien in een  wereld, gedreven door gedigitaliseerde data. Meer en meer klanten verwachten te allen tijde toegang te hebben tot informatie en daarbij horende hulpmiddelen. Lees meer…

Saved by the Ramadan

21 juli 2016

Bob Goulooze
Binnenkort verschijnt ie weer. De AD Haring Smaaktest. Gevreesd door velen en geroemd door enkelen. Dat laatste geldt natuurlijk voor de winnaars. Bij vishandelaren overheerst de vrees om neergesabeld te worden. Want als je niet in de top-10 zit dan krijg je zure praatjes over je heen. Heel Nederland, van Groningen tot Maastricht, loopt de kans op een bezoekje van het AD. ‘Mogen wij vier haringen zonder uitjes’, is steevast de vraag die de vishandelaar krijgt voorgelegd. En die levert natuurlijk. En ziet zijn haringen later beoordeeld in het AD.
Lees meer…

Professors debate: Moral muteness and integrity deafness

20 juli 2016
Kennisbank

Frank van den Nieuwenhuijzen
During the closing dinner of the annual meeting of the Risk and Compliance Platform Europe, Professor Ronald Jeurissen and Professor Sharon Oded debated moral muteness and integrity deafness. Professor Jeurissen stressed the importance of breaking through moral muteness among employees. Professor Oded agreed, but added that integrity deafness within an organisation is at least equally important to address.
Lees meer…