Photo: Michael van Woerden, dagvoorzitter

Vertrouwen moet je (terug)verdienen

14 november 2022
Kennisbank

Michael van Woerden

Hoe integriteit te beschermen en zo het vertrouwen van stakeholders (terug) te winnen houdt de gemoederen al vele jaren bezig. Het is een terugkerend thema geweest in voorgaande edities van de Behavioral Risk Congressen waaraan ik goede herinneringen bewaar. Bijna tien jaar geleden sprak professor Arnold Heertje (de onbetwiste nestor van de economische wetenschap in Nederland) wijze woorden in de bundel ‘Ondernemen zonder corruptie’ (Kluwer, 2013) dat wij tijdens een eerder Behavioral Risk Congres hebben gelanceerd. Heertje bleef tot op hoge leeftijd ageren tegen in zijn ogen falend overheidsbeleid. De economie moest volgen hem gaan over wat écht van waarde is, ook als dit moeilijk in geld kan worden uitgedrukt zoals natuur, leefbaarheid en welzijn van ons allen. “Mechanism design biedt een alternatief voor de heilloze weg die de Nederlandse samenleving is ingeslagen, gekenmerkt door verstikkende regelgeving, dehumanisering van transacties, intolerant gedrag in de sfeer van handhaving en meestal falend toezicht”, betoogde Heertje. Het is nog steeds actueel. ”Het gaat er niet om of je integer bent, het gaat erom dat je de schijn weet op te houden”, vond hij ook.

Vijf jaar later gaf professor Erik van de Loo (hoogleraar Organizational Behavior bij INSEAD) en Leiderschap en Gedrag bij TIAS School for Business and Society) ons mee om voorbeeldgedrag te versterken aan de hand van praktische stappen op het gebied van teamwork en dialoog. Management meetings laten beginnen met de rondvraag en daar dan ook meer tijd voor nemen in plaats van dit een sluitpost te laten zijn. Leiderschap tonen door te luisteren, dóór te vragen en ook eigen kwetsbaarheid te tonen. En door beslissingsvrijheid te laten bij collega’s in plaats van zaken in processen dicht te regelen.

Behavioral Risk is ook vandaag nog onverminderd actueel. Hoe is het gesteld met het ‘inside-out’ effect in organisaties? Het lukt alleen goed om het vertrouwen van externe stakeholders te winnen als ook de medewerkers geloven in de echtheid van de boodschap van het management. Bedrijfswaarden verbleken bij ‘green washing’ en andere opsmuk. Professor Sandra J. Sucher (Harvard University) onderscheidt in haar recente boek “The Power of Trust – how companies build it, lose it, and regain it” vier pijlers die het vertrouwen moeten stutten: Competence, Motives, Means en Impact.

Al deze invalshoeken gaan uit van de notie dat het resultaat telt. ‘Walk the talk!’ ‘Practice what you preach!’ Ook zo benieuwd hoe onze gastsprekers hierover denken? Kom dan naar alweer een prachtige editie van het Behavioral Risk Congres op 1 december 2022. Laat je inspireren door Wilbert Tomesen (voorzitter Huis voor Klokkenluiders), Michel Grummel (partner EY), Willeke Slingerland (lector Saxion Hogeschool) en vele anderen. Het congres staat daarmee niet alleen in het teken van Behavioral Risk, maar draait vooral om Behavioral Opportunity.

Ik zie ernaar uit als dagvoorzitter!



Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *