Risico op stop wholesale minder dankzij dropshipping Saas-oplossing

29 november 2021

Dina-Perla Portnaar & Michel Klompmaker

De dreigende lockdowns lijken niet alleen dreigend, maar staan volgens veel experts voor de deur. Maar wat is het risico voor merken, groothandels en leveranciers?  De handel moet wel doorgaan, maar hoe? Er is een innovatieve dropshipping Software-as-a-Service (SaaS)-oplossing van Droppery, die het mogelijk maakt om in deze bizarre tijd door te kunnen gaan. De directe op de consument gerichte strategie biedt mogelijkheden. We spraken erover met de twee heren van Droppery, Marco Mulder en Robin van der Heiden, een start-up die groothandels, leveranciers en merken digitaal verbindt met nieuwe wederverkopers.   

Marco Mulder, CEO van het begin dit jaar opgerichte bedrijf: “Voor de oprichting van Droppery, waren we al jaren actief in online marketing en eCommerce. In de afgelopen paar jaar zagen we steeds meer beweging en innovatie in een verzadigde markt waar creativiteit essentieel is vanwege de kritische consument. Het aantal market places nam fors toe met steeds meer producten van buiten Europa. Ondertussen bleef de variëteit in het assortiment van webshops behoorlijk achter en kocht de consument steeds minder bij de lokale ondernemer. Fysieke verkooppunten lopen terug, zeker in tijden van COVID-19 en de consument is nu digitaal te bereiken. Nu het land weer mogelijk op slot gaat, delen we de pijn met de leveranciers, merken en groothandelaren. Tegelijkertijd zijn we trots op onze ondernemersgeest en willen we laten zien wat er allemaal kan. We willen partijen graag de mogelijkheid geven om snel te kunnen anticiperen op wat er gaat komen en toch online te blijven. Daarmee willen we een zaadje planten voor de toekomst, die alsmaar digitaler wordt.”

Droppery werd begin 2021 opgericht en heeft al meer dan vijftig leveranciers die zich hebben aangesloten. Vooralsnog ligt de focus van Droppery op de Benelux en Duitsland, maar de ambitie is om in de nabije toekomst de rest van Europa te gaan bedienen.

Robin van der Heiden, CCO: “We zien grote kansen over de grens, waardoor we vanaf onze oprichting de Duitse markt gelijk zijn opgegaan. Omdat de Duitse markt iets achterloopt op de Nederlandse qua innovatie met betrekking tot eCommerce en wholesale, kunnen we onze kennis delen met Duitse leveranciers en webshops. Een groot gedeelte van onze huidige klantenbestand is in Duitsland gevestigd, waardoor we er in Q1 2022 een kantoor zullen gaan openen. Zo komen we dichter bij onze partners en klanten.”

Gebruiksvriendelijke tools zijn de uitkomst om consumenten rechtstreeks te kunnen benaderen en leveranciers en webshops aan elkaar te verbinden. Alleen zijn de processen van veel B2B-spelers tot op heden niet ingericht op kleine orders, waardoor ze een extra afzetkanaal missen. Droppery maakt dropshipment schaalbaar voor dat soort partijen, met een gevarieerd aanbod aan webshops, die in deze tijd minder risico willen lopen, nieuwe merken willen proberen en willen blijven groeien. Voorraden kunnen gecombineerd worden met Dropshipping, waardoor risico’s in de processen afnemen. Groothandels, leveranciers en merken kunnen naar keuze geselecteerd worden.

Na registratie krijgen webshops toegang tot een gevarieerd aanbod aan leveranciers en merken. Hun account wordt binnen 24 uur geactiveerd, zodat ze aan de slag kunnen. In het overzicht kunnen bedrijven filteren op basis van hun interesses en kunnen ze met één druk op de knop een connectie verzoek plaatsen bij de leveranciers. Vanuit de leveranciers of merken worden producten geïmporteerd in Droppery, waardoor alle productinformatie inclusief voorraad in het systeem staat. Als een webshop de producten van de leverancier wilt verkopen, doen ze een aanvraag via Droppery.

Het administratieve voorwerk over de webshop is al gedaan, het BTW-nummer is bekend, alsmede de jaaromzet en de achtergrondinformatie van de webshop. De leverancier krijgt de aanvraag binnen van de webshop en bepaalt altijd zelf of de webshop het assortiment mag verkopen. De leverancier kan met één druk op de knop de webshop goedkeuren of annuleren. Bij goedkeuring kan de webshop direct starten met verkopen. Als de consument een order plaatst via de webshop, zal de order na betaling direct door de leverancier worden verstuurd aan de consument. Na de bestelling wordt de voorraad direct bijgewerkt zodat iedereen up to date is.

Foto: Links Marco Mulder en rechts Robin van der Heiden.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *