Bob Goulooze
De laatste jaren verschuift de aandacht die tijdens de afgelopen decennia is ontstaan voor Corporate Social Responsibility (CSR) meer naar Corporate Shared Values (CSV). De eeuwige roep naar nieuwe business-modellen vormt zoals bekend al jarenlang het verdienmodel van menige organisatie- of communicatieadviseur. CSR bleek uiteindelijk meer een PR instrument te zijn; ‘be good and tell it’. Afhankelijk van wie er bij een organisatie aan het roer stond en de externe druk waar een organisatie aan onderhevig was en het budget, leidde dit tot een positiever imago bij de vaak financieel georiënteerde stakeholders. Unilever is een fraai voorbeeld van CSR window dressing. Maar dat geldt ook voor de meeste andere grotere bedrijven en overheden in Nederland. Een vleugje duurzaamheid hier, wat MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) daar en verder zoveel mogelijk ‘business as usual’. Maar de tijden veranderen en steeds sneller ook. Lees meer…
De erfenis is niet zelden een bron van familieconflicten en daarbij heb je een van je grootste erfgenamen, de fiscus, niet zelf voor het kiezen. …
Lees meer…