Nieuwe gecentraliseerde structuur Rabobank

04 december 2015

De ledenraden van alle 106 lokale Rabobanken hebben afgelopen woensdag unaniem ingestemd met de aanpassingen in de besturing van de Rabobank. Voordat de nieuwe structuur per 1 januari 2016 definitief van kracht wordt moet de Algemene Vergadering van Rabobank Nederland de fusie nog goedkeuren tijdens de vergadering van volgende week, welke gepland staat op 9 december. De touwtjes op het gebied van Risk & Compliance worden aangetrokken en verder vanuit het hoofdkantoor centraal geregeld en aangestuurd. 
Bestuursvoorzitter Wiebe Draijer van Rabobank geeft de volgende toelichting: “Vandaag is een belangrijke dag in de geschiedenis van de Rabobank. De uitslag toont aan dat onder onze leden unanieme steun is voor de nieuwe besturing van de Rabobank. Dit is een mooie stap op weg naar de klantgerichte en maatschappelijke bank die we willen zijn. Het afgelopen jaar zijn onze leden meegenomen in de nieuwe plannen en samen zijn we gekomen tot het voorstel dat nu ook officieel is onderschreven door onze achterban. De kern van onze coöperatieve organisatie is en blijft dat leden zowel de eigen lokale bank als de totale organisatie op koers houden.”
De lokale Rabobanken zijn en blijven het kloppend hart van de coöperatie, de invloed en zeggenschap van leden is sterker dan voorheen, aldus Rabobank. Elke lokale Rabobank krijgt een rechtstreekse vertegenwoordiging namens de leden in het hoogste orgaan van de coöperatie, de algemene ledenraad, waar onder meer de strategie van de gehele Rabobank wordt bepaald. De 106 lokale banken en Rabobank Nederland gaan samenwerken vanuit één coöperatie met één bankvergunning en één jaarrekening. Volgens Rabobank wordt met de nieuwe structuur geanticipeerd op de  wet- en regelgeving en is de bank in staat effectiever en efficiënter te reageren op toekomstige ontwikkelingen.



Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *