Kennisbank

AML - CDD - KYC Artificial Intelligence Basel Brexit ERM GDPR Governance - Behavioral Risk - Soft Controls Insurance MiFID Security 


Oplegging van herendiensten door de overheid

13 februari 2019
Kennisbank

Paul Duinkerken

Aan de burger worden steeds meer meldingsplichten opgelegd door de overheid, maar onduidelijk is hoe, wat, wanneer en waarom. Daarbij komt dat de overheid de meldingen niet serieus neemt door ze niet op te volgen. Deze onduidelijkheid leidt tot een stortvloed van meldingsplichten, welke niet behandeld worden. Het nut is gering, want de speld zit in de hooiberg. Als gevolg van deze onduidelijkheden zijn rechtszaken onnodig complex en vormen ze zelfs een bedreiging van de rechtszekerheid voor de burger. Zorgvuldige wetgeving en een bekwaam ambtenarenapparaat zijn de primaire verantwoordelijkheid van de overheid. Een herendienst is van oudsher een verplichte dienst zonder betaling. Met andere woorden: het zijn werkzaamheden die horigen voor hun heer moesten verrichten. In Nederland zijn de herendiensten in de 19e eeuw afgeschaft. Inmiddels zijn ze door de kabinetten Rutte weer ingevoerd in de vorm van meldingsplichten in de wetgeving inzake de bestrijding van (financieel economische) criminaliteit.
Lees meer…

Dag van de fraudeonderzoeker 2019: Niets is de waarheid en de waarheid stelt niets voor

08 februari 2019
Kennisbank

Op het hoofdprogramma van de Dag van de Fraudeonderzoeker op 18 april aanstaande in de Fokker Terminal in Den Haag staat het verbijsterende onderzoek naar de waarheid in de zinderende oorlog tussen voormalig vastgoedtycoon Roger Lips enerzijds en de fraudeonderzoekers anderzijds. De vraag is of de voormalige vastgoedtycoon Roger Lips een witteboordencrimineel is met schulden die oplopen tot meer dan 500 miljoen euro en/of is hij en zijn echtgenote en kinderen het slachtoffer van malicieuze praktijken van samenspannende Nederlandse banken, curatoren en rechtbanken? De antwoorden op deze vraag vormen de uitkomst van de documentaire ‘Met de Groeten uit Dubai’. De trailer vindt u hieronder.
Lees meer…

Arthur de Groot: “MEER SLAGKRACHT NODIG VOOR FINANCIËLE VEILIGHEID”

06 februari 2019
Kennisbank

Lex van Almelo

De droom van Arthur de Groot van een Instituut voor Waarheidsvinding is al een beetje uitgekomen met het IFFC. Maar voor de bestrijding van de financieel-economische criminaliteit is meer nodig. Een leerstoel financiële recherchekunde bijvoorbeeld, zegt oud-IFFC-directeur Arthur de Groot in een terug- en vooruitblik. Begin 2014 loopt Arthur de Groot met een collega over het Lange Voorhout in Den Haag. De twee zien het einde van hun partnerschap bij Deloitte naderen en mijmeren over hun toekomst. “Wat zou jij nu een mooi einde vinden van jouw loopbaan en wat zou jij als partner willen nalaten?” vraagt de collega. De Groot weet het wel: “Een Instituut voor Waarheidsvinding”. Hij betreurt het namelijk dat de overheid te weinig capaciteit heeft voor fraudeonderzoeken en dat de waarheid bij private fraudeonderzoeken gedeeltelijk wordt verdoezeld in het belang van de opdrachtgever. De kwaliteit kan in Nederland beter.
Lees meer…

Mogelijk fiscaal overgangsrecht van toepassing bij no deal brexit

05 februari 2019
Kennisbank

In Nederland komt er tijdelijk een fiscaal overgangsrecht voor burgers en bedrijven in het geval van een no deal Brexit. Voor wat betreft een no deal Brexit wordt voor de belastingen  gedaan alsof het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie nog niet verlaten heeft. Het overgangsrecht geldt in beginsel voor de rest van het jaar. Dit voornemen schreef staatssecretaris Mn Nederland komt er tijdelijk een fiscaal overgangsrecht voor burgers en bedrijven in het geval van een no deal brexit. Voor wat betreft een no deal Brexit wordt voor de belastingen  gedaan alsof het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie nog niet verlaten heeft. Het overgangsrecht geldt in beginsel voor de rest van het jaar. Dit voornemen schreef staatssecretaris Menno Snel in een brief gistermiddag laat aan de Tweede Kamer. Staatssecretaris Snel van Financiën: “Voor Nederlandse burgers en bedrijven in het Verenigd Koninkrijk brengt een no deal Brexit al veel onzekerheid met zich mee. Hoewel met een no deal Brexit zeker veel gaat veranderen, wil ik mensen met deze overgangsperiode de gelegenheid geven zich hier op voor te bereiden.” Op het moment dat een no deal Brexit plaatsvindt en het Verenigd Koninkrijk een zogenaamd derde land wordt, zullen zonder maatregelen personen en bedrijven direct geconfronteerd worden met een andere fiscale behandeling dan voorheen.  Lees meer…

De Compliance Officer is (g)een veranderaar

05 februari 2019
Kennisbank

Financiële malversaties, seksuele intimidatie, privacyschendingen en ander onethisch gedrag in organisaties leidden in het recente verleden tot schandalen, reputatieschade en hoge kosten. Veel organisaties investeren daarom in een compliance officer en compliance programma’s. Die programma’s bevatten veelal gedragscodes, trainingen, hotlines en onderzoeksteams. Ondanks deze inzet toont een wereldwijde survey aan dat onethisch gedrag niet is verminderd. In sommige zaken bleven medewerkers de daders zelfs beschermen (LRN, 2018). Verschillende onderzoekers vragen zich dan ook af waarom compliance programma’s zo weinig impact lijken te hebben (Pasmore, Shani & Woodman, 2010). Een belangrijke vraag, waar veel over te zeggen is.
Lees meer…

Photo: https://pixabay.com

Corruptie, misleidende getallen?

31 januari 2019
Kennisbank

Michel van Hulten

In mijn vorige artikelen op dit platform ging het mij vooral om de grote getallen. Iedereen erkent dat corruptie overal voorkomt, veelal in de vorm van kleine betalingen die het onderlinge verkeer ietwat zouden moeten vergemakkelijken. Ik citeerde onder andere het getal van $1 triljoen als wereld totaal van wat er zo links en rechts betaald wordt aan steekpenningen, met overigens mijn waarschuwing dat de kleine betaling die aan een lagere in rang in de ambtenarij wordt betaald (de dikwijls dan genoemde politieagent, onderwijzer of verpleger) toch niet zo kwalijk hoeft te zijn als de bedragen van honderden miljoenen waar het in dat artikel om ging die op topniveau in politiek, ambtenarij en bedrijfsleven voorkomen. Ik gaf ook aan dat het toch niet mogelijk moet worden geacht dat al die kleine betalingen samen dat ene triljoen kunnen opleveren als einduitkomst.
Lees meer…

Mr. Frits Bakker kan het nog steeds niet laten

30 januari 2019
Kennisbank

Toon Peters

De scheidende voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak Mr. Frits Bakker kan het nog steeds niet laten door in een exit interview in de Volkskrant van 2 januari 2019 impliciet te verwijzen naar het WJP Rule of Law Index onderzoek waarin Nederland al jarenlang dezelfde posities inneemt: Eerste plaats met de civiele rechtspraak en vijfde plaats overall. Vandaar het citaat van Frits Bakker: “De Nederlandse rechtspraak is nog steeds wereldklasse. We doen ons werk goed.” In de Volkskrant van 26 mei 2018 beweert Bakker zelfs dat er in de rapporten van WJP bewijzen te vinden zouden zijn dat Nederland met de civiele rechtspraak al jarenlang als beste ter wereld gerangschikt wordt. Als ervaringsdeskundige op het gebied van de civiele rechtspraak heb ik me grondig in het WJP Rule of Law Index onderzoek verdiept en durf zelfs te stellen dat dit onderzoek op drijfzand gebaseerd is en dat de bewijzen waar Bakker het over heeft er helemaal niet zijn.
Lees meer…

Photo: https://pixabay.com

Toch ontevreden gevoel bij OM over 2018, ondanks score van 171 miljoen euro afgepakt

25 januari 2019
Kennisbank

Onlangs maakt het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) bekend wat het “afpakresultaat” was van het afgelopen jaar, onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring door de accountant. Het gaat om een totaal bedrag van ruim 171 miljoen euro. Maar er is ook sprake van een zekere onvrede omdat het minder is dan het voorgaande jaar en 2018 zich voor wat betreft het OM gelukkig mag prijzen met de 100 miljoen euro ontneming in de transactie met ING. De verbreding is nog onvoldoende, aldus het OM bij monde van Janneke de Smet-Dierckx, sinds enkele maanden verantwoordelijk voor de afdeling afpakken bij het OM. 
Lees meer…

Marcus Vlaar over serious gaming: regels kunnen nieuw gedrag uitlokken

17 januari 2019
Kennisbank

Marc Pierar & Michel Klompmaker

Wat doet een gaming bedrijf als &ranj games op een Behavioral Risk Congres? Eigenlijk heel veel, zeker als het thema over Serious Gaming gaat.  Marcus Vlaar, één van de oprichters van het bedrijf maakt namelijk compliance games en daarmee kwam hij als eerste keynote aan het woord. Het spelen van een spel staat en valt met het volgen van de spelregels. Bij een spel doet een speler dat op basis van vrijwilligheid. Het mobiele spelletje Candy Crush wordt dagelijks gespeeld door miljoenen mensen. Al die spelminuten opgeteld kom je uit op ongeveer 4 miljoen FTE’s wat het bedrijf achter Candy Crush tot het grootste bedrijf ter wereld zou maken. Maar wat is het nu het nut van spelen? Het antwoord op die vraag zou ons in staat stellen de mechanismen achter spelen toe te passen bij meer serieuze zaken. Vandaar de term Serious Gaming.

Lees meer…

Photo: https://pixabay.com

Omvang van corruptie, weten we of gissen we de kosten? (deel 2)

16 januari 2019
Kennisbank

Michel van Hulten

Dit is deel twee van mijn artikel over de kosten van corruptie en financiële misdaad in relatie tot de CPI Corruption Perceptions Index 2018. Het eerste deel is op 11 januari gepubliceerd op dit platform. Voor velen staat vast dat Nederland en de Nederlanders vrijwel ‘corruptievrij’ zijn. De goede plaats die Nederland jaar na jaar binnen de CPI verkrijgt is daarom voor hen dan ook een bevestiging van wat ze toch al graag geloven dan wel menen te weten. Maar met vele vakgenoten die ook het corruptieverschijnsel in de wereld bestuderen, ben ik het eens dat de CPI niet serieus genomen kan worden. De wetenschappelijke onderbouwing van het verzamelen van de gegevens, en de methodiek die is ontwikkeld om uit die gegevens tot een kwalificatie per land en een daaruit resulterende rang-volgorde te komen, is daarvoor te amateuristisch om niet te zeggen ‘vooringenomen’. Ik noemde het zelf ‘scientifically not defendable, it is fake’, zie mijn artikel uit 2012 *(1). Dat ik uiteraard vóór publicatie ook toezond aan het TI-secretariaat in Berlijn met het voorstel erop te reageren en samen te publiceren dan wel zo goed te reageren dat het mij zou nopen mijn conclusies te herzien. Een antwoord kwam nooit binnen.
Lees meer…