Jacques Jetten
Uit recent onderzoek is gebleken dat treinen niet op tijd rijden, maar op rails. Die constatering heeft grote invloed op ons denken over het vervoer per spoor. Er wordt flink gemopperd op de Spoorwegen, die nog lang niet over de coronadip heen zijn. Nog maar 80% van de treinreizigers van 2019 is terug, vooral omdat thuiswerken voor veel mensen een betere oplossing is gebleven. Per 1 januari 2023 worden de kaartjes 5,5 % duurder en voor eersteklas reizigers is dat zelfs 7,4 %. Minder comfort voor meer geld, het moet niet nog gekker worden. Er vallen namelijk heel wat treinen uit de dienstregeling of ze zijn aanzienlijk korter. Dat heeft tot gevolg dat de treinen stampvol zijn en je vaker genoegen moet nemen met een staanplaats. Zelfs de plee is constant bezet. Dat treinen vaak korter zijn, komt omdat er te weinig conducteurs beschikbaar zijn en veiligheidsregels bepalen dat er op een langere trein twee conducteurs moeten zitten. Dat willen ze nu opvangen met de inzet van kantoorpersoneel op de trein, maar het is sterk de vraag of dat gaat lukken. Kantoorpersoneel werkt meestal van 9 tot 5 en niet in de weekenden. Niet elke klerk zal daarvan vrijwillig willen afzien. Bovendien missen ze in de trein de koffieautomaat en moeten ze een strak NS-uniform dragen. Tja en dan die fluit…
Lees meer…