Photo: De Nederlandsche Bank

Zeist mag nu op bijna 15 miljard euro passen, namens DNB…

16 mei 2023

De Nederlandsche Bank, afgekort DNB,  heeft de afgelopen vier weken ruim 200 ton aan goudbaren en gouden munten met een totale waarde van 10,4 miljard euro verplaatst van de DNB-kluis in Haarlem naar het nieuwe Cashcentrum in Zeist. Ook de strategische voorraad bankbiljetten, met een waarde van ruim 4,5 miljard euro, is naar het defensieterrein Camp New Amsterdam in Zeist gebracht, waarmee de verhuisoperatie van goud en bankbiljetten succesvol is afgerond. De Koninklijke Marechaussee was verantwoordelijk voor de beveiliging van de transporten, in nauwe samenwerking met politie en defensie. Het goud (14.166 baren van ongeveer 12,5 kilo per stuk en 1006 bakken en kisten met gouden munten) en de bankbiljetten waren in oktober 2020 van het hoofdkantoor van DNB in Amsterdam naar de voormalige gelddrukkerij van Johan Enschedé in Haarlem gebracht. De tijdelijke opslag in Haarlem maakte de renovatie van het DNB-kantoor in Amsterdam minder complex.

De hoeveelheid goud die nu in het DNB Cashcentrum, afgekort DCC, in Zeist (zie bovenstaande foto) ligt, bedraagt 31% van de totale goudvoorraad van DNB. Er ligt eenzelfde percentage opgeslagen in de kluizen van de Federal Reserve Bank in New York. Het restant, te weten 38% van de goudvoorraad ligt in Londen en Ottawa.

Het nu volledig operationele Cashcentrum is gebouwd binnen de afgesproken planning en binnen budget. Met de bouw werd in het najaar van 2019 begonnen en de oplevering geschiedde afgelopen september. Met het DCC heeft DNB een maximaal veilig en innovatief Cashcentrum, waar bankbiljetten worden gecontroleerd en gesorteerd. Vanuit het DCC levert DNB bankbiljetten en munten aan waardevervoerders. In het Nationaal Analysecentrum in het DCC worden valse bankbiljetten en munten onderzocht en geregistreerd.

Het gevolg is dat er nu voor het DNB-hoofdkantoor aan het Frederiksplein in Amsterdam minder strenge beveiliging nodig is. De renovatie van dit gebouw is overigens volop in uitvoering, waarbij het volgens planning eind 2024 weer volledig in gebruik kan worden genomen.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *