You ain’t seen nothing yet !

03 november 2023
Kennisbank

Tony de Bree

In online dinoland spreekt men ook op LinkedIn nog steeds van ‘digitale disruptie’. Daar bedoelt men mee: verstoring van hun vertrouwde oude vaak beschermde industrie, sector en eigen business-  en verdienmodel. Dat oude, vertrouwde model van zwaar beschermde sectoren in Nederland, is gebaseerd op wat we noemen ‘barriers to entries’. Wat men niet ziet of wil zien is dat die ‘barriers to entry’ sinds vorig jaar Midjourney, Stable Diffusion, Dall-E 2 en in november ChatGPT werd gelanceerd in het Engels helemaal niet meer bestaan in de online wereld ! En dat komt vooral door de democratisering van AI.

De belangrijkste kenmerken van de democratisering van AI zijn:

  •  Toegankelijkheid: niet corporate AI-tools zijn gemakkelijk te vinden en te gebruiken, zelfs voor mensen met beperkte technische kennis. De meeste populaire tools in de non corporate wereld van de online gig economie zijn gebaseerd op de Cloud.
  • Betaalbaarheid: niet corporate AI-tools zijn betaalbaar voor iedereen en dus ook voor mensen in de niet corporate of overheidswereld vanwege lagere organisatorische kosten in termen van tijd en geld besteed van ontwerp tot lancering in vergelijking met de traditionele grote IT-aanbieders. Dit geldt zowel niet corporate gebruikers als voor niet corporate ontwikkelaars.
  • Gebruiksvriendelijkheid: niet corporate AI-tools zijn ontworpen met specifieke niet corporate klanten in gedachten en zijn gemakkelijk te leren & te gebruiken.
  • Flexibiliteit: niet corporate AI-tools zijn vaak  genoeg om te worden gebruikt voor veel verschillende taken & toepassingen.

Ik gebruik er inmiddels 40+ en er komen dagelijks nieuwe bij. Hoe vet is dat? Mijn persoonlijk advies: ontvolg corporate trendwatchers en futuristen bij bedrijven als Forrester en Gartner, ga voor snel AI-right-skilling en AI-leadership/digital leadership in digital blue oceans met niet corporate AI-tools, inclusief in Compliance & Risk, FinTech & RegTech.

Dat betekent concreet: je vermijdt online/digitale red oceans en je richt je op mensen die slecht of niet bediend worden. En daar zijn er op dit moment heel veel van….. In veel takken van sport in de dienstensector bijvoorbeeld betaal je gewoon veel te veel voor geleverde diensten en producten.

Tot slot is het verstandig om je snel voor te bereiden op de online Tsunami van goedkope AI-apps die al onderweg is en de grote Ai-ontslaggolf de al lang aan de gang is sinds vorig jaar. Ook in de financiële sector en in high tech.

You ain’t seen nothing yet!

De auteur, Dr. Tony de Bree, is CEO van Fintech Startup Partners.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *