Tony de Bree: digitale disruptie raakt risk en compliance managers

01 september 2015

Michel Klompmaker
Onlangs hadden we een gesprek met Dr. Tony de Bree MBA over digitale disruptie. De Bree is een ex-bankier en adviseert onder andere financiële instellingen en startups, schrijft boeken en verzorgt lezingen en masterclasses.

Leg eens uit wat digitale disruptie eigenlijk is?
Tony de Bree: “Een bedrijf of persoon is ‘disruptief’ als de gebruikelijke gang van zaken verstoord of zelfs compleet op zijn kop gezet wordt: het bekende “business as usual” wordt doorbroken. Dit betekent dus ook dat bedrijven en mensen die daar werken ook worden ‘verstoord’ door het gebruik van technologie.“
Zijn er verschillende soorten van digitale disruptie?
Tony de Bree: “In de zakelijke dienstverlening draait het steeds meer om het delen van verschillende vormen van digitale content en om andere zogenaamde ‘digitale producten’. Kennis en informatie wordt steeds meer intern en extern op allerlei manieren geproduceerd en gedistribueerd via veel verschillende kanalen waarbij sociale media een steeds grotere rol spelen. Met als resultaat dat de compliance officers en risk managers steeds meer kennis van en ervaring met deze nieuwe producten en diensten moeten hebben en van die nieuwe kanalen om hun taken goed te kunnen uitvoeren.”
Wat zijn de gevolgen voor risk en compliance managers?
Tony de Bree “Een van de grootste gevolgen van het gebruik van nieuwe technologie op verschillende terreinen is dat de bekende structuur van de eigen industrie met de bekende concurrenten, leveranciers en klanten wordt doorbroken. Er komen allerlei nieuwe, onbekende partijen bij waar nieuwe wetgeving op van toepassing kan zijn en dit betekent dus veel extra werk voor compliance officers en risk managers om te onderzoeken wie of wat deze partijen zijn en wat dat betekent voor het interne compliance en risk beleid b.v.. Veel van die partijen zijn relatief jong en klein en hebben compleet andere manieren van opereren. En die nieuwkomers hebben niet altijd even veel kennis van de financiële sector en vice versa, dus dat brengt nog extra uitdagingen met zich mee. Veel externe processen worden direct gekoppeld aan klanten of aan leveranciers via veel verschillende media en kanalen. Ook hier spelen sociale media een belangrijke rol. Zo heeft een aantal banken zelfs al een WhatsApp-kanaal ingericht om de dialoog met hun klanten te bevorderen. Steeds meer van deze business processen worden geautomatiseerd. En hetzelfde geldt voor interne processen zoals managen, besturen en controleren en voor allerlei business processen die gerelateerd zijn aan traditionele hoofdkantoorfuncties als risk, compliance, Legal, audit en ook aan marketing en communicatie. Slimme kennis gedreven e-compliance en e-risk applicaties (smart systems) in combinatie met grote hoeveelheden data zullen een gedeelte van het werk van compliance officers en risk managers over gaan nemen. Dat is iets wat zeker is.”

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *