Technologie voortaan aanjager van verandering

02 januari 2017

De tijd van experimenteren met kleinschalige digitale projecten is voorbij. Het is nu zaak om de digitale transformatie in de organisatie als geheel door te voeren. Dat is de conclusie van de CGI Global 1000, een jaarlijks terugkerend onderzoek uitgevoerd door CGI op basis van persoonlijke gesprekken met een duizendtal business- en technologieleiders uit tien sectoren in twintig landen. 

George Schindler, President en CEO van CGI zegt het als volgt: “De Global 1000 van dit jaar geeft duidelijk aan dat organisaties veel verder moeten gaan in hun digitale transformatie. Er moet vaart worden gemaakt met het moderniseren van bestaande systemen zodat deze aansluiten op een digitaal bedrijfsmodel. Een dergelijke duidelijke marktdynamiek hebben we niet meer gezien sinds het jaar 2000, toen iedereen ‘en masse’ voorbereid moest zijn op de millenniumwisseling. Destijds was het een eenmalig gebeuren, waar geen concurrentiewaarde mee gemoeid was. Nu is het anders. Organisaties moeten hun bedrijfsmodel echt duurzaam veranderen, zodat ze klaar zijn om te groeien in de komende decennia.”
Uit het onderzoek komen vijf wereldwijde trends naar voren die duidelijk maken dat organisaties hun transformatie zouden moeten gaan intensiveren:
1. Meer dan zeventig procent van de ondervraagden spreekt over de toenemende invloed van het digitale gedrag van consumenten. Klanten verwachten een gepersonaliseerde en naadloos aansluitende digitale ervaring ongeacht het gebruikte kanaal. Leiders uit de financiële sector, retail, consumentendienstverlening en communicatie hebben het over een ‘digital-only’ trend.
2. Veiligheid is hard op weg een onderscheidende factor te worden voor 62% van de organisaties. De cybersecurity programma’s van organisaties ontwikkelen zich steeds verder – van reactief en gericht op naleving, naar proactief en gericht op de integratie van veiligheid in de waardepropositie.
3. De helft van de organisaties, ongeacht de industrie, voelt de druk van onverbiddelijke wet- en regelgeving. Dit is een blijvende trend en steeds strengere regels volgen elkaar in snel tempo op. Leiders richten zich vooral op de materiële bedrijfsimpact van privacywetgeving en wetten inzake gegevensbescherming.
4. Een derde van de leiders vindt dat structurele verandering van hun bedrijfsmodel noodzakelijk is. Voor het eerst zeggen leiders dat zij de structuur van hun organisaties moeten transformeren om hun stakeholders goed van dienst te kunnen blijven en groei te stimuleren.
5. Bijna dertig procent van de organisaties ervaart de opkomst van IT als aanjager van verandering.
De rol van technologie verschuift van instrument naar aanjager van nieuwe bedrijfs- en operationele modellen. Meer dan zeventig procent van de ondervraagden geeft aan dat ze van plan zijn om hun IT-budgetten te verhogen of minimaal op hetzelfde niveau te houden om de digitale transformatie te versnellen. Om deze wereldwijde trends het hoofd te bieden en digitalisering meer organisatiebreed aan te kunnen pakken, geeft meer dan zeventig procent aan dat de implementatie van interne verandering één van hun hoogste prioriteiten is.
“Dit jaar is een digitaal buigpunt voor veel organisaties”, zegt Doug McCuaig, EVP Global Client Transformation Services en verantwoordelijk voor de CGI Global 1000. “Het tijdspad dat organisaties dachten te hebben om de digitale transformatie af te ronden is korter geworden. Ze moeten hun digitale agenda aanzienlijk gaan versnellen. Leiders erkennen dat ze aan de slag moeten met zeer complexe uitdagingen, zoals het veranderen van de kostenstructuur voor bestaande platformen zodat er geïnvesteerd kan worden in de digitale transformatie. Dit zijn beslissingen die op het hoogste niveau genomen moeten worden, waardoor CEO’s steeds vaker technologie-initiatieven leiden, en in een veel hoger tempo dan ooit in de geschiedenis van de IT.”
Het CGI Global 1000 onderzoek is een jaarlijks terugkerend onderzoek waarin CGI consultants vooruitblikken in gesprekken met senior business- en technologieleiders van commerciële en overheidsorganisaties. Door middel van deze discussies delen de leiders hun ideeën over trends die van belang zijn voor hun organisatie en hoe ze van plan zijn de bijbehorende uitdagingen en kansen aan te pakken in hun prioriteiten en plannen voor IT. In 2016 hebben CGI professionals meer dan duizend leiders geïnterviewd, afkomstig uit tien sectoren en twintig landen. Dit was inclusief diepgaande discussies over de digitale transformatie en cyber security.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *