Hoewel de financiële vooruitzichten van Nederlandse bedrijven verbeteren, zijn CFO’s voorzichtiger geworden als het gaat om duurzaamheid. Dit blijkt uit de Deloitte CFO Survey van najaar 2024, die de visie van meer dan 130 Nederlandse CFO’s peilt over actuele economische trends. Een opvallende conclusie is de daling van duurzaamheid als strategische prioriteit. In de vorige editie van de survey in het voorjaar van 2024 gaf 68 procent van de CFO’s aan duurzaamheid belangrijk te vinden. Dit aantal is nu gedaald naar 48 procent.
Deze daling is opmerkelijk, omdat CFO’s tegelijkertijd aangeven te maken te krijgen met toenemende druk om te voldoen aan de regelgeving op het gebied van duurzaamheid. De naderende invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) speelt hierbij mogelijk een rol. CFO’s bevinden zich in een spagaat tussen het voldoen aan wet- en regelgeving enerzijds en het sturen op waardecreatie door middel van duurzaamheid anderzijds.
De Finance-functie speelt een sleutelrol in de duurzaamheidsrapportage. 32 procent van de Nederlandse CFO’s is zelfs primair verantwoordelijk voor deze rapportage, terwijl 37 procent een significante bijdrage levert. De grootste uitdagingen hierbij zijn de beschikbaarheid en consistentie van data (49%), gevolgd door veranderende regelgeving (16%). Andere obstakels zijn een tekort aan expertise (12%), het meten van impact met de juiste KPI’s (8%) en een gebrek aan standaardisatie (7%).
De survey belicht ook de groeiende rol van artificiële intelligentie (AI) in de bedrijfsvoering. Momenteel wordt AI nog maar voor 20 procent van de strategische beslissingen gebruikt, maar CFO’s verwachten dat dit binnen vijf jaar zal toenemen tot 50 procent. Het aandeel van het digitaliseringsbudget dat aan AI wordt besteed, is gestegen van 10 naar 14 procent. De financiële sector loopt hierin voorop, met 71 procent van de CFO’s die verwachten dat AI binnenkort een belangrijke rol zal spelen.
De CFO van de toekomst moet dus niet alleen financieel onderlegd zijn, maar ook strategisch inzicht hebben in digitale trends en duurzaamheid. De Deloitte CFO Survey laat zien dat de rol van de CFO evolueert naar een meer strategische en waardegerichte businesspartner.
Lees hier het hele rapport