Digitale realiteit in beeld met behulp van een pressure cooker

01 juli 2016

Marc Pierar & Michel Klompmaker
De bijzondere lunchworkshop in de Pijnenburgzaal tijdens het recente Risk & Compliance Congres werd verzorgd door Willem van Asperen en Michiel Krol van PA Consulting Group. De workshop had de vorm van een zogenaamde pressure-cooker: het onder hoge tijdsdruk genereren van een aantal ideeën. Daartoe werden de aanwezigen verdeeld over in totaal 6 tafels en iedere tafel moest binnen een kwartier een aantal ideeën of probleemgebieden definiëren die Michiel en met name Willem dan verder zouden uitwerken.

Om de setting van een pressure cooker in de juiste context te plaatsen, werd eerst een korte schets gegeven van de visie van PA Consulting op de hedendaagse (digitale) realiteit:
1) The New Normal: the customer is (almost always) online and (almost always) connected;
2) New distributed computing methods, bijvoorbeeld de wijze waarop AMAZON en Netflix vaststellen welke boeken respectievelijk aangeboden moeten worden aan een individuele klant;
3) Customer interaction: logging (the actions of the customer) is the new oil.
Gebruikte men vroeger de waterval methode om projecten uit te voeren, projecten die meer dan een jaar liepen, nu gebruikt men ‘killer cases’: kleine projecten die een enorme impact hebben op de business maar toch slechts 6 tot 8 weken nodig hebben om een tastbaar product op te leveren. Zo’n killer case kent 3 fasen:
1) Define: initiëren en genereren van ideeën, meestal in de vorm van een pressure-cooker zoals tijdens de workshop werd gebruikt;
2) Deliver: klein project met grote impact opstarten en uitvoeren;
3) Deploy: uitrollen in de organisatie.
De achterliggende gedachte van deze aanpak noemt men Data Driven Disruption: met behulp van computeralgoritmes op zoek gaan naar gegevens in de data en processen van de business die een significante impact hebben op de wijze waarop de business werkt indien men ze boven tafel kan krijgen dan wel weet aan te wenden. Twee voorbeelden uit de compliance sector:
1) Contract analyse (tekst mining): zoeken naar termen in digitale contracten (bijvoorbeeld PDF-documenten) die licht werpen op bijvoorbeeld juridische risico’s, een actie die nu veelal met de hand moet worden gedaan;
2) Process mining: zoeken naar bottlenecks in de processen om die efficiënter en effectiever te laten werken.
Na dit uiterst interessante verhaal werden 6 werkgroepen gevormd die ieder heel snel een aantal ideeën moesten genereren of problemen moesten opstellen die betrekking hadden op het dagelijks werk van de leden van de werkgroep. Als richtlijn werd meegegeven:
1) Waar zitten onze moeilijkheden om compliant te zijn?
2) Waar kunnen we efficiënter worden?
3) Hoe kunnen we impact maken, dat wil zeggen wat is onze ‘killer case’?
Vervolgens kwamen de vragen van twee werkgroepen aan bod:
1) Hoe kunnen we de betrouwbaarheid van (internationale) data controleren?
2) Is er een alternatief voor wachtwoorden?
De eerste vraag kwam goed aan bod en in dat verband werd een verrassend voorstel gedaan door Michiel Krol: Twitter. Door een analyse van Twitter over bepaalde (compliance) onderwerpen (tweets, hashtags and followers) kan men analyseren wie door andere Twittergebruikers wordt gezien als een betrouwbare bron van informatie over bepaalde data.
De beide presentatoren van PA Consulting Group, Michiel Krol en Willem van Asperen helpen organisaties om de risk & compliance functies effectiever en efficiënter te laten opereren door gebruik te maken van advanced data analytics en dankzij horizon scanning is PA Consulting Group in staat om de veranderingen in wet- en regelgeving snel te kunnen implementeren.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *