De AFM is teleurgesteld

04 oktober 2016

Vandaag heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de zaak Optieclub.nl B.V. (Optieclub). Het beroep van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is ongegrond verklaard. De rechtbank Rotterdam heeft de AFM in een eerdere uitspraak opgedragen om een vergunning aan Optieclub te verlenen. AFM is hiertegen in hoger beroep gegaan. Optieclub behoudt naar aanleiding van deze uitspraak de vergunning.

De AFM is teleurgesteld over de uitspraak. Optieclub is een partij die online binaire opties aanbiedt. Volgens de AFM zijn de binaire opties naar hun aard aan te merken als kansspel en overtreedt Optieclub de Wet op de kansspelen (Wok). Daarnaast vindt de AFM dat de binaire opties niet in lijn zijn met de criteria (kostenefficiënt, nuttig, veilig en begrijpelijk) die financiële ondernemingen in acht moeten nemen wanneer zij bij hun handelen het klantbelang centraal stellen. De AFM is van mening dat Optieclub hierdoor handelt in strijd met de regels van een integere bedrijfsvoering. Deze regels zijn opgenomen in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Op grond van deze 2 redenen wilde de AFM geen vergunning verlenen.
Het CBb oordeelt anders, namelijk dat de AFM niet de bevoegdheid toekomt om een overtreding van de Wok vast te stellen. Deze bevoegdheid ligt bij de Kansspelautoriteit (KSA). Het CBb ziet daarnaast geen grond om het aanbieden van binaire opties door Optieclub aan te merken als een onmiskenbare schending van de maatschappelijke norm.
Reclameverbod binaire opties en andere schadelijke producten
De AFM waarschuwt al langer voor binaire opties, een risicovol product voor consumenten. Het onlangs door de minister van Financiën aangekondigde reclameverbod voor schadelijke beleggingsproducten vindt AFM dan ook een goede stap. De reclames voor deze beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen. De werkelijkheid is dat men gemakkelijk de hele inleg verliest. Samen met het ministerie van Financiën wordt bekeken hoe een reclameverbod voor schadelijke beleggingsproducten voor consumenten eruit kan zien en voor welke beleggingsproducten dit moet gelden.
De AFM wil op deze wijze consumenten beschermen tegen reclame van aanbieders van schadelijke beleggingen. Dat zijn vaak risicovolle financiële instrumenten, waardoor de belegger grote verliezen kan lijden. Bovendien wordt in januari 2018 nieuwe Europese regelgeving (MiFID II) verwacht, waardoor het mogelijk wordt strengere eisen te stellen aan risicovolle beleggingsproducten voor consumenten.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *