Vier manieren om je voor te bereiden op blockchain

04 oktober 2017

Rudolf de Schipper
Het is voor veel bedrijven van levensbelang om de evolutie rond blockchain te blijven monitoren, ook in het geval je nog niet honderd procent overtuigd bent van het strategische belang ervan, terwijl de markt volwassen wordt. Op die manier moet je niet vanaf nul beginnen in het geval je bedrijf klaar is om er dan toch voor te gaan. Als je in de financiële dienstensector werkt heb je ongetwijfeld al van blockchain gehoord. Voor degenen bij wie nog geen belletje gaat rinkelen: blockchain is de cryptografische technologie achter bijvoorbeeld het bitcoin netwerk. Het is een manier voor mensen die elkaar niet kennen of elkaar niet vertrouwen om bij te houden wie eigenaar is van wat. Een methode om te verzekeren dat beloftes gehouden worden.

De meningen zijn verdeeld. Sommige analisten promoten het disruptieve potentieel ervan, anderen waarschuwen dat het een digitale afleiding kan zijn en adviseren om er voorzichtig mee te zijn. Sowieso wordt elke onderneming bij het verkennen van een ontwrichtende nieuwe technologie gebombardeerd met een overweldigende hoeveelheid aan informatie en sterk verschillende meningen van experts in de sector. Je kan echter niet gewoon een oogje dichtknijpen voor het potentieel dat blockchain kan bieden en de voordelen die het zou kunnen opleveren voor jouw organisatie.
Het is de moeite waard om naar de feiten te kijken, een “go forward” aanpak te formuleren en die af te stemmen op uw organisatorische doelen én zin voor risico. Dit zijn vier manieren waarop je dat kan doen:
1. Maak van blockchain een strategisch focusgebied voor marktonderzoek
Alleen al door de grote marktaandacht en -activiteit is blockchain het waard om in je lijst met strategische focusgebieden te staan, samen met andere opkomende domeinen als IoT en intelligente automatisering. Hou het in je achterhoofd en monitor de interesse van je klanten en partners. Ontdek hoe blockchain kan aansluiten bij jouw digitale bedrijfsstrategie en die in de toekomst kan ondersteunen.
2. Herken de huidige status en het traject van blockchain en reageer daarop
Wanneer een bedrijf opkomende technologieën binnenhaalt, zijn er over het algemeen – zoals bij surfen – drie golven die je kan nemen. Een bepaalde trend moet in de pionier- of early adopter fase behoorlijk anders worden behandeld dan in de voorlopers- of zelfs achterlopers fase. En ook de soorten voordelen die je kan verwachten zijn heel anders in elke fase.
Voor pioniers die risico’s willen nemen is er in de eerste “emerging” golf een groot potentieel voor het transformeren van het bedrijfsmodel. Als je organisatie eerder conservatief is, kan je wachten op de tweede “differentiërende” golf om te kunnen profiteren van het concurrentievoordeel van de early adopter of op de derde “business value” golf voor de bewezen zakelijke waarde.
3. Monitor nieuwe toepassingen en zoek parallellen
Het momentum van de brancheorganisaties en dat van individuele spelers en technologie providers tracken is levensbelangrijk. Dat zal je niet alleen helpen bij het volgen van nieuwe toepassingen en tests, maar helpt je ook bij het bepalen welke alternatieve blockchains (‘altchains’) voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden.
4. Gebruik “as-a-service” diensten voor snelle pilootversies en “proof-of-concepts”
Dankzij blockchain as-a-service, via de cloud aangeboden door technologie providers in de vorm van tools, diensten en infrastructuur, kan je gestroomlijnde methodes creëren voor pilootprojecten en proof-of-concepts en kan je je beoogde bedrijfsmodellen valideren zonder dure infrastructuur te moeten uitbouwen.
Maar hoever staat het met de eerste, concrete initiatieven? En kunnen we daar al iets uit leren? Wat zijn de gevaren en valkuilen? Dat leest u in mijn volgende artikel, dat volgende week op dit platform zal verschijnen.
De auteur Rudolf de Schipper is senior project manager bij Unisys.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *