In haar reactie op de Call for Evidence van de Europese Commissie over de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) noemt de AFM de belangrijkste punten voor vereenvoudiging van de wetgeving: de introductie van de productcategorieën duurzaam en transitie. De AFM wijst ook op de risico’s van een mogelijke derde light ESG-productcategorie. De Commissie heeft eerder om input gevraagd voor een herziening van de SFDR die voor later dit jaar gepland staat.
Twee productcategorieën met geloofwaardige ESG-ambities: duurzaam en transitie
Uitgangspunt voor het herziene kader moet zijn dat het voor alle belanghebbenden gemakkelijk te begrijpen en gemakkelijk te implementeren is. De invoering van betrouwbare, duidelijke gereguleerde productcategorieën voldoet aan beide behoeften en zou een grote verbetering betekenen.
De AFM is van mening dat de herziening zich moet zich richten op de introductie van twee productcategorieën met geloofwaardige ESG-ambities: duurzaam en transitie. Deze moeten duidelijke minimumkwaliteitseisen bevatten, in combinatie met daarmee samenhangende transparantievereisten. In de bijlage bij de reactie geeft de AFM suggesties over wat deze eisen zouden kunnen zijn.
Risico’s voor beleggers
De AFM wijst ook op risico’s voor beleggers ten aanzien van het beleidsvoorstel voor een derde light of ESG-collectie categorie. In het geval dat dit onderdeel wordt van het herzieningsvoorstel, moeten beleggers in staat worden gesteld om de beperkte ambitie van een dergelijk product duidelijk te begrijpen, door middel van passende naamgeving van de categorie en passende minimumvereisten. Een containercategorie voor producten met slechts zeer beperkte ESG-aspecten en geen duidelijke duurzaamheidskenmerken moet worden vermeden.
In aanvulling op de reactie van de AFM op de Call for Evidence heeft de AFM samen met haar Duitse en Oostenrijkse tegenhangers – de Duitse BaFin en de Oostenrijkse FMA – een brief aan de Commissie ondertekend. Hierin worden de adviezen over geloofwaardige productcategorieën uitgelicht. In de brief wijst de AFM op het belang van regels voor productcategorieën die passen bij de doelgroep. AFM moedigt het testen van de potentiële toekomstige productcategorieën met particuliere beleggers en marktdeelnemers erg aan.