Photo: Klokkenluidersbankje genomen door Caroline Raat

En, weet u nog precies hoe het zit met de Wet bescherming klokkenluiders ?

29 mei 2023
Kennisbank

Ruim drie maanden geleden, om precies te zijn op 18 februari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden. Daarmee werd de Wet Huis voor Klokkenluiders vervangen. Maar hoe zat het dan ook alweer precies? Wat zijn de belangrijkste veranderingen? We zetten de belangrijkste punten voor u even op een rijtje, opdat daar geen misverstanden over zouden kunnen ontstaan.

Belangrijk is dat de reikwijdte van de Wet verbreed is, de kring van beschermden is namelijk uitgebreid. Niet alleen werknemers en ambtenaren vallen er onder, naar ook zelfstandigen, vrijwilligers, stagiairs, sollicitanten, aannemers, aandeelhouders, bestuurders en leveranciers, kortom nagenoeg een ieder die op de een of andere manier betrokken is bij de onderneming of organisatie.

De definitie van het begrip misstand is uitgebreid en omvat nu ook schending van het Unierecht, dreigende misstanden en dreigende schending van interne regels van de werkgever.

Ook is er voortaan sprake van verschuiving van de bewijslast. De werkgever waarover de melding gaat moet namelijk in gerechtelijk procedures bewijzen dat de benadeling geen gevolg is geweest van de melding van een misstand of van de openbaarmaking daarvan. Daarbij komt dat een werknemer in de meeste gevallen niet aansprakelijk mag worden gesteld voor het doen van een melding.

Een werkgever mag een melder niet verbieden om een melding te doen of informatie openbaar te maken, met andere woorden de zogenaamde zwijgbedingen gesloten vanaf 18 februari 2023 zijn nietig. De specifieke bescherming van de identiteit van de melder gaat gelden voor alle meldingen, ook bij werkgevers en andere bevoegde autoriteiten.

Extern versus intern melden

Direct extern melden is mogelijk.

De interne meldprocedure bij de werkgever en externe meldkanalen bij de bevoegde autoriteiten moeten voldoen aan strengere eisen. De strengere eisen zijn:

– De mogelijkheid van zowel een mondelinge als schriftelijke melding.

– Registratieplicht.

– Ontvangstbevestiging binnen zeven dagen.

– Feedback binnen drie maanden.



  • Jan Paalman

    Mooie woorden, nu de praktijk nog.
    Het probleem is dat fouten erkennen met name op hoger niveau erg moeilijk schijnt te zijn.
    Er wordt dan vaak gekozen om de zaak weg te zetten in de tijd om dan tzt met een voortschrijdend een juiste beslissing te nemen.
    Dit is de zgn doofpot theorie.

    Wenselijk is om de melding/zaak
    -Voortvarend
    -Integer
    -Transparant
    op te pakken ongeacht de eventuele niet wenselijke gevolgen.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *