Marcus Vlaar over serious gaming: regels kunnen nieuw gedrag uitlokken

17 januari 2019

Marc Pierar & Michel Klompmaker

Wat doet een gaming bedrijf als &ranj games op een Behavioral Risk Congres? Eigenlijk heel veel, zeker als het thema over Serious Gaming gaat.  Marcus Vlaar, één van de oprichters van het bedrijf maakt namelijk compliance games en daarmee kwam hij als eerste keynote aan het woord. Het spelen van een spel staat en valt met het volgen van de spelregels. Bij een spel doet een speler dat op basis van vrijwilligheid. Het mobiele spelletje Candy Crush wordt dagelijks gespeeld door miljoenen mensen. Al die spelminuten opgeteld kom je uit op ongeveer 4 miljoen FTE’s wat het bedrijf achter Candy Crush tot het grootste bedrijf ter wereld zou maken. Maar wat is het nu het nut van spelen? Het antwoord op die vraag zou ons in staat stellen de mechanismen achter spelen toe te passen bij meer serieuze zaken. Vandaar de term Serious Gaming.


Alle zoogdieren spelen in een veilige omgeving om te oefenen voor het onverwachte. Bij spelen is dat onverwachte ‘leuk’, in het dagelijks leven onder mensen noemen we dat soms ‘stress’. Bij voetbal bijvoorbeeld mag je alleen je voeten gebruiken dus moeten spelers allerlei dingen bedenken die ze met hun voeten kunnen doen, niet omdat het moet maar omdat het kan/mag. (Spel)regels kunnen dus niet alleen tot nieuw gedrag leiden maar dat nieuwe gedrag zelfs uitlokken. Hoe kunnen we dat mechanisme vertalen naar de praktijk?

Holle Bolle Gijs in “De Efteling” is feitelijk niets meer dan een afvalbak in de vorm van een grote pop met een grote mond. Door er een spel van te maken, dat wil zeggen hun afval in de mond van de pop te gooien, laat je kinderen letterlijk spelenderwijs hun afval opruimen. Dat werkt beter dan overal vermanende bordjes neer te zetten met de tekst: Houd het park schoon.

Serious Gaming maakt twee soorten van spellen: de ‘gewone’ video-spellen en iets wat gamification wordt genoemd: het aanbrengen van spelelementen in het dagelijkse werk. De presentatie werd door Marcus Vlaar afgesloten met een filmpje over zo’n gamification van Serious Gaming bij een groot farmaceutisch bedrijf. Dat filmpje kunt u niet meer bekijken (was exclusief voor bezoekers van het Congres), maar hieronder kunt u wel een ander filmpje bekijken over serious gaming.

Geef uw mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *