start-up succes

Europese start-ups floreren als nooit tevoren

27 november 2018

Jo Buvens

De voorbije jaren is de Europese start-up markt enorm geëvolueerd. Enkele jaren geleden was het nog aanleiding voor razend enthousiasme om investeringsronden, overnames of ‘shared office’ initiatieven. Vandaag heeft dat enthousiasme plaats gemaakt voor gewenning en een volwassener landschap met plaats voor gerichte investeringen in gespecialiseerde bedrijven. Zoals Salesforce in innovatieve cloudspelers, nu ook in België. Dit jaar alleen al is een uitzonderlijk ‘exit’-jaar geworden voor Europese bedrijven: Spotify, Funding Circle en iZettle zijn maar enkele van de bedrijven die voor meer dan een miljard euro zijn overgenomen of publiek gegaan. En vorig jaar haalden in totaal 3.500 Europese bedrijven voor 19 miljard dollar aan durfkapitaal op, een recordbedrag voor Europa en vier maal meer dan vijf jaar geleden.

Start-ups hoeven dus niet alleen te rekenen op briljante ideeën en een forse dosis ondernemingszin om te overleven en te gedijen, ze krijgen tegenwoordig ook steeds vaker toegang tot het nodige kapitaal. Fondsen zoals VentureEU, van de Europese Commissie en het European Investment Fund, hebben meer dan twee miljard euro ter beschikking voor durfkapitaalfondsen doorheen Europa.

Grote onderneming = bewuste investeerder

Maar ook grote ondernemingen zijn actiever dan ooit op zoek naar investeringen in en overnames van start-ups. Kijk maar naar Facebook’s recente overname van Redkix, een bouwer van samenwerkingssoftware, die een duidelijke meerwaarde vormt voor hun Workplace tool. Maar ook Salesforce Ventures laat zich niet ongemoeid. Logistiek platformbouwer Bringg en Unbabel, softwarebedrijf voor automatische vertalingen zijn maar twee voorbeelden van innovatieve bedrijven die van onze investering konden genieten. Ze illustreren ook perfect de algemene regel: bedrijven die hun innovatie en hun toegevoegde waarde kunnen bewijzen, vinden vlot de weg naar extra kapitaal.

Tegelijk zien we bij de start-ups een gezonde evolutie: ze hollen niet meer van de ene investeringsronde naar de andere met als uiteindelijke doel een IPO of overname. Tegenwoordig zien we steeds meer bedrijven die de tijd nemen om te groeien en te rijpen, en een robuust businessmodel bouwen gericht op duurzame groei en ontwikkeling. Dat model loont uiteindelijk altijd: als je een succesvol bedrijfsmodel uitwerkt, wordt voor iedereen je toegevoegde waarde toch duidelijk en krijg je de aanbiedingen voor overname of beursgang vanzelf aangereikt.

Neem nu Anaplan, een cloud platform voor business planning en performance management dat ook van investeringen uit het Salesforce Ventures budget kan genieten. Dit bedrijf werd opgericht in het Verenigd Koninkrijk in 2006 en ging recent de beurs op. Hun huidige marktwaarde is 3 miljard dollar. Het is maar één van de voorbeelden van de kwaliteit van SaaS-innovatie binnen Europa in diverse sectoren.

Dit is Belgisch

Of neem een voorbeeld nog dichter bij huis: 4C consulting. Deze Belgische leverancier van oplossingen gebaseerd op het Salesforce-platform is intussen al 20 jaar actief en heeft recent een kapitaalinjectie van Salesforce Ventures gekregen om hun internationale groeistrategie te ondersteunen. Dergelijke gerichte investeringen zijn een winnende strategie over de hele lijn. Door de investeringen van dergelijke investeerders  wordt het Europese start-up, en intussen dus ook scale-up, landschap steeds sterker en bloeit de Europese economie meer dan ooit tevoren. Een mooi klimaat voor een bedrijf als Salesforce, dat voor dergelijke groeibedrijven een meerwaarde betekent. Door die investeringen in cloud gerichte ondernemingen te pompen creëren we bovendien een steeds groter ecosysteem voor onze oplossingen. Last but not least krijgen we daarmee op die manier toegang tot heel wat innovatie die vroeg of laat strategisch kan blijken.

Zo zorgen wij samen met vele andere technologiebedrijven en talloze investeringsfondsen voor een Europese groeimarkt die gezonder oogt dan ooit tevoren. We kunnen nauwelijks wachten om te zien tot wat voor fraais dit de komende jaren zal leiden.

De auteur, Jo Buvens, is Regional Vice President en Country Leader Belgium & Luxembourg bij Salesforce.

Geef uw mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *